Ei Tuulosta tai Lammia voi auttaa ilmaiseksi - Osta portaalit
Visittuulos.fi ja sittemmin visitlammi.fi sivustoa on nyt tehty suurella kotiseuturakkaudella parisen vuotta. Valtava työmäärä, paljon omaa rahaa kulunut ja yritetty pelastaa esimerkkinä Tuuloksen pitäjän perheiden vetovoimaa, kun Hämeenlinnan kaupunki on päättänyt sulloa Tuuloksen päiväkodin kahteen luokkahuoneeseen täysin sopimattomiin tiloihin.
Suuri pelko Tuuloslaisilla ja Lammilaisilla on enimmäkseen ollut, että “Pekka Lyly” tekee rahaa, mutta voin avoimin mielin todeta, että päinvastoin, “Pekka on menettänyt paljon rahaa” - muutaman vuoden aikana vain muuta yritys on on maksanut “kymppejä tai satasia” yhteensä.
Tuuloksen ja Lammin suurin ongelma on, että pitäjät eivät toimi yhdessä. Aivan samalla tavalla merkittävä ongelma on, että Kauppakeskus Tuulonen ei ymmärrä asemaansa pitäjien todellisena keskuksena ja häärii vain omien vanhojen seinien sisällä, vaikka mahdollisuus olisi laajentaa tuulonen.fi -netsivusto Ydin-Hämeen pitäjien yhteiseksi markkinapaikaksi digissä. Ja samalla kenties pelastaa koko kauppakeskus, jonka aika ulkomaalaisen sijoittajan silmissä on jo mennyt menojaan eli nyt olisi jo valtava kiire kehittää Ydin-Hämeen todellista keskusta.
Tiilaaksossa taas raha puhuu
Suomentiilaakso.fi -palvelu on myös minun talkoilla tekemä palvelu ja aivan samoin, omaa rahaa on laitettu talkoilla menemään paljon ja varsin harvassa ovat olleet tahot, jotka “satasia” ovat halunneet panostaa. Tiilaakson ongelma on kuitenkin toisaalla, sillä golfkentillä “raha puhuu” ja omistajat haluavat sitä itselleen mahdollisimman paljon ymmärrettävästi.
Tuulos-Lammi talkoihin voisi siis antaa positiivisen taustan, kun pitäjillä ei ole taustoillaan osake-yhtiöitä, Villashankkeita tai ylipäätään mitään yhtiövastikkeita - on vain omat yritykset, kodit, lapset ja polut & päiväkodit, sekä koulut ja kaupat.
Digi on massamarkkinointia ja tulokset upeita…
Digi on siitä mukava maailma, että täsmälleen tiedetään, milloin onnistuu vetämään lukijoita netsivulle ja milloin ei. On täysin eri asia, jos lukija sittemmin “ostaa jotain” eli se on sitten uutisen tai mainoksen sisällöllinen kysymys.
Esimerkkinä Tuulos-Lammi-Hauho sivustolla perjantaina 23.5. kävi 380 eri digivierasta ja lauantaina 24.5. digivieraita oli 383 - pääosa digivieraista on aina ollut pääkaupunkiseudulta. Ei huono tulos ja etenkään, kun emme päivittäneet oikeastaan mitään - teimme vain taustadataa… Jos viikossa saimme 10K digivierasta, niin se on valtava vetovoima Tuulokselle, Hauholle ja Lammille.
Osta pois - Nyt loppui talkoovoimat!!!
Luovun pitäjämarkkinoinnista ja myyn portaalit, domainit, kuvat ja tarinat… Omistan koko läänin pitäjien domainit eri variaatioineen ja olen valmis luopumaan kaikesta - Vain siksi, että vanhan kotiseudun rakkaudella ei voi Tuulosta tai Lammia yksin auttaa. Ydin-Hämeen vetovoiman kasvattaminen vaatii Hauhon, Tuuloksen ja Lammin yhteistä organisaatiota, jotka aidosti haluavat "vetää kotiinpäin".
Kiitän ja kumarran
On ollut mukava tehdä ja olen elämäni parhaat nuoruuteni vuodet elänyt Tuuloksessa ja Lammilla. Siksi lähdin luomaan tuulos.fi -sivustoa, kun “Oltermannit” muutaman vuoden pyysivät. Onnistuminen vaatisi, että elää Ydin-Hämeessä ja voisi puhua kauppareissussa ja jutella naapureiden kanssa - sitä en voi tehdä, kun asun varsin kaukana.
Kiitos Tuulos ja Lammi...Hauhokin
Pekka Lyly
pekka@lyly.fi